Kamphuis Transport Historie

Kamphuis Transport heeft een jarenlange historie

In 1904 is het allemaal begonnen. Jan Kamphuis, toen nog knecht bij Luttikhuis aan de Denekamperstraat, kocht zich een paard en wagen en nam de rit over van Willem Ottenhof. Hij had een regelmatige dienst op Almelo, waarbij hij huishoudelijke artikelen en kruidenierswaren vervoerde. In 1925 verhuisde hij met zijn paarden naar de Laagsestraat (het huidige onderkomen). Toen met de verhuizing ook Hendrik Florijn met twee paarden volgde, was aan de Laagsestraat een stevige basis voor een gedegen transportbedrijf gelegd. Op 14 april 1927 overleed Jan Kamphuis na een noodlottig ongeval.

img
img
Sinds 1904
img
Kamphuis Transprot Historie

Overname door de kinderen 15 en 13 jaar oud

Zijn kinderen Berend (toen 15 jaar) en Gerrit (toen 13 jaar) zetten het bedrijf voort, geholpen door bovengenoemde Hendrik Florijn. De inzet en het doorzettingsvermogen van beide zoons loonde zich in steeds meer werk. Op een gegeven moment was de hoeveelheid werk zo toegenomen, dat een splitsing van taken nodig was. Gerrit ging verder in het transport van meel, zand, kunstmest, stenen en dergelijke, terwijl Berend zich op het houttransport toelegde. In 1936 werd overgegaan tot de aankoop van de eerste truck met oplegger. Berend zijn zoons Henk en Jan gingen in hun jonge jaren ook gelijk mee met allerlei ritten. Op 15-jarige leeftijd reden zij al mee in het bedrijf, alhoewel dit nog niet mocht. Het werk werd steeds meer en er werden meerdere vrachtwagens aangeschaft. Dit waren in die tijd allemaal Mack’s voor het bomenvervoer en FTF’s voor het conventionele vervoer. In de jaren 50 kwam de 1e Scania. In de loop der jaren werd het bedrijf steeds verder uitgebreid. In 1979 overleed Berend. Henk en Jan namen het bedrijf over en zorgden dat het steeds verder groeide. Toen in 1981 de olie ontzettend duur werd voor die tijd, werd besloten om de Mack’s en FTF’s, welke dieselslurpers waren, ingeruild voor Scania’s.

Kamphuis Transport Historie

Aanschaf van Scania's

Vanaf die tijd zijn er praktisch alleen nog maar Scania’s aangekocht. Het waren betrouwbare en zuinige vrachtwagens. Inmiddels had de vierde generatie zijn intrede gedaan. Met Hans (zoon van Henk) en Rob (zoon van Jan) waren opnieuw twee telgen tot de Kamphuis-dynastie toegetreden en beiden waren met hetzelfde vrachtwagenvirus besmet. In verband met die uitbreiding met de 4e generatie, maar ook om goed gespecialiseerd de volgende eeuw binnen te kunnen rijden, werd in 1998 besloten om een splitsing toe te passen. Met als bedrijfsnaam Kamphuis Transport & Bomenvervoer BV nam Jan met zoon Rob het houttransport onder zijn hoede. Het trailertransport werd ondergebracht bij (Inter)Nationaal Transport & Logistiek Kamphuis BV en dat werd geleid door Henk en is inmiddels overgedragen aan diens zoon Hans.

img
img
img
Kamphuis Transport Historie

Splitsing en overname van het bedrijf

Op het moment van splitsing beschikte het nieuwe bedrijf (Inter)Nationaal Transport & Logistiek Kamphuis B.V. 15 trekkende eenheden wat gestaag werd uitgebreid. Na een overname van het volumevervoer van de firma Muller uit Holten bedroeg het aantal trekkende eenheden 27, allemaal Scania’s. Het bedrijf (Inter)Nationaal Transport & Logistiek Kamphuis BV telt op het moment 35 personeelsleden, 26 trekkende eenheden en 40 getrokken eenheden. In 1996 is de eerste volumecombi aangeschaft voor het vervoer van nieuwe pallets. Dit aantal is gestaag gegroeid en inmiddels beschikt het bedrijf over 17 volumecombi’s waarmee vooral nieuwe pallets, houtvezelbalen, turf, glas, kunststof kratten en dergelijke volumineuze goederen worden vervoerd, met als bestemmingen Nederland, Belgie, Luxemburg, Duitsland en Zweden. Ook wordt er met 9 trekkers met opleggers gereden. Dit zijn tautliners en open opleggers, waaronder uitschuivers tot 25 meter. Hiermee worden voornamelijk palletgoederen, hout, bruggen, betonplaten, staalconstructies en andere staalproducten mee vervoerd.